Monday, December 4, 2017

Aku & Drums (Beautiful Lie)


Pertama kali aku melihat drums ,aku x ingat la.. tentu kt TV la.. kecik2 dulu. Masa aku duduk kt Setiawan sekitar tahun 89-90, TV3 pernah siar satu cerita mat salleh nih yg bertajuk Magic Stick(plz, bukan magic stick yg tuh ..) . Citer ni psl satu mamat drummer nih ,dia diberi sepasang stick drum oleh satu mamat black jazz.Mamat black jazz nih ckp, bila guna stick nih, org yg dgr beat yg dimainkan  secara otomatik badan nye akan bergerak tak tentu hala mcm org gila ikut beat ..haha.. aku satu family gelak mcm org gila tgk citer tuh... mak aku smpi terkucil (x tipu). So habis disitu.




Pada tahun 94, bapa aku berpeluang jadi Defence Atache utk Malaysia di Jerman. So satu family la pergi duduk kt Jerman. Sapa yg x nk pergi jika berpeluang.aku pun pergi dn masuk sekolah menengah internasional. 


 



One day ni masa bulan puasa, Duta Malaysia nih dia buat baca2 mengaji, sempena ramadhan . Aku satu family nih pergi. Duta ni plak ade anak lelaki bongsu yg kool la jugak. So lepas je ngaji sembahyang sumer, apalagi... aku menyantap la.. tetibe aku dgr bunyi jamming dari aras basement. Aku turun ke bawah , saje nk usha . Kelihatan anak duta (nama dia Afu) dan student dari Malaysia sedang jamming ntah lagu per.. aku pun layan tengok .Si Afu ni pulak main drums.Aku pun syok tgk dia main drum.. Lepas setel je dorang jamming(hilang idea kot nk main lagu aper), dorang pun naik keatas. Aku tanye Afu , bule x aku ketuk drum. dia pun benarkan. So aku ketuk drum buat kali pertama dalam idup aku. Time tu aku sorang2. Wah.. best nye aku rase. Salji pun tetibe turun. Drama la plak. Lama gak la aku layan.

Dh raser penat dn x tahu aper nk ketuk, aku naik bilik Afu . Afu tgh dengar lagu yg aku pun x tahu. Tetiba dia tanye aku "Hey dude, what do u listen to?." so aku jawab.."mmmm bon jovi, Scatman John, Seal..ahhh.. i love the zombie song from the cranberries" . tetibe dia tergelak dn berkata" dude, bon jovi sucks, man.. hey listen to this..." dia hulur satu cover kaset yg akan mengubah idup aku selamanye . Cover kaset gambr baby bogel sedang terapung dlm air( Nirvana -Nervermind) .So kat bilik Afu tu lah 1st time aku layan Nirvana. Masuk trus.Besoknye aku trus beli kt rekod store Hertie pastu beli cd.hahaha...Kurt Cobain pun baru mangkat beberapa bulan... Cuma aku lost cd tu.. Memang komoditi yg penting sekarang ini.

Pada tahun 96,aku balik Malaysia, masuk sekolah MRSM Terendak. Umur aku time tuh 14 tahun ..trus masuk Form 2. Semasa Form 2, aku dh beli mcm2 kaset rock. So x segan aku menyatakan, I'm a rocker!! (??) tp aku join dgn bebudak nerd dan aku selalu get bullied by bebudak batch aku yg time tuh badan dorang 2 sumer besar2.. hahahahhaa :)

Masuk je Form 3 , aku start join bebudak yg kool dan layan music..dan selalu melalak tgh mlm. Dalm geng2 yg layan music nih, Eddy dan Joy(future bandmates=Avalanche@Kabus) pun ade skali... so kitaorng selalu kumpul kt bilek K-Rock dan Pak Sucx sebab bilek dorang selalu ader gerap(stok makanan..hehehe) ..

One day, K-rock bg cadangan kita org pergi jamm kt bandar Melaka sbb dia pernah ikut tgk senior pergi jamm. Kitaorng trus setuju. Tapi tetibe satu persoalan yang terpacul dari mulut K-Rock yang bakal mengubah idup aku lagi sekali.. soalan dia ialah........."Tapi.. saper yg nak main drum??.. Korang reti ke main drum??"  Aku pun mcm nk terlibat skali dlm agenda jamming nih secara serta merta aku berkata " Aku bule main drum!!." . K-rock dgn bebudak lain pandang aku " Ko biar betul Sehar??.. betul ke ko bule main drum?" . Aku pn ckp " Masa kt Jerman dulu, aku slalu main drum anak duta kt sane.. bule la skit2" . Tuhan saje yg tahu, padahal hanye sekali tu je aku pegang dn ketuk drums dlm idup aku masa bulan ramadhan 3 tahun dulu. So diorang pun setuju bg aku ketuk drums dan diorang x jadi nk ajak satu senior nih yg buleh main drum..   Habis tu,dah sumer geng aku terer main gitar terutama skali Amir (drummer/frontman band Denigrate). Jadi secara teori, penipuan buat aku bermain drums... 

So pergilah kitaorg ke studio Sri Dondang, Bandar Melaka (itu lah 1st time aku pergi ke studio jamming. Dgr kater studio tuh ader lg,tp bukan jamming lg,tpdh jd  karaoke..haha) berdebar-debar hatiku berdegup.takut kena tiau dgn memember aku sumer... aku yg 1st pegang drum.. lagu ape aku x ingt, tp ..MMG BULEH aku main drum...  terdapt satu electric perasaan yg mengalir dlm saluran darah aku yg susah aku nk explain, tp korang musician tentu phm . Lepas satu lagu , sumer lah nk try drums..    tp yg paling menyerlah ialah aku :P hehehe. So lepas2 nih, posisi drums tetap kt tangan aku.. dan terjadi satu band pre Unditified/Avalanche/Kabus iaitu the Scarecrows (line-up adalah Kedah,Shaq,Eddy,Joy,Amir,Mat,Pak Sucx,K-rock .maaf jika aku terlupa yg lain..dh 12 tahun berlalu.  

So kesimpulan nye.. aku start main drums dgn penipuan sunat .Tipu Sunat. haha. Aku x kesal.Malah aku rase best .. Dh mmg takdir kot... terer ke x terer.. it was being build day by day... kalo aku bule putar masa , aku dh mintak bpk aku masukkan aku klas drum masa umur aku 7 tahun ke...tapi yg pasti aku menipu.. ikhlas aku mengaku,aku menipu.. tp penipuan yg indah.. So... this is a beautiful lie...............................

No comments:

Post a Comment

Melawat Pink Floyd di Cambridge (27 April 2019)

di pekan Cambridge.  Pada 27 April 2019, aku melawat rumah rumah lama Syd Barrett, Roger Waters, dan David Gilmour di Cambridge.  ...